Derbi NT D50b0 blok reviseren
How-to: NT Derbi Blok reviseren D50B0
In deze how-to ga ik behandelen hoe ik een Derbi blok reviseer en krukas monteer.
Useful links
- Lager en keeringen topic
- Lager en keeringen topic II
- How-to: Cilinder monteren en squish meten
- How-to: Ontsteking afstellen
- Werkplaatshandboek Oud Derbi Blok
- Werkplaatshandboek Nieuw Derbi Blok
Disclaimer
Volg deze how-to op eigen risico, ik ben niet aansprakelijk te stellen voor welke schade dan ook. Blijf rustig, lees je goed in, en zorg voor een goed arsenaal gereedschap.
Tip: Maak voor dat je gaat sleutelen genoeg ruimte. Het is ook erg prettig als je van te voren je brommer, en dan vooral je blok, goed schoonmaakt. Dit werkt gewoon prettiger.
Laten we beginnen!
Het is makkelijk voor je het blok demonteert om de olie er al uit te laten lopen. Als je dit gedaan hebt kun je het blok demonteren en kun je ruimte gaan maken op de werkbank zodat we kunnen beginnen Als eerst halen we de koppelingsdeksel eraf. Deze zit met 8 boutjes vast.
Zoek nu een goed bitje op, zodat je de schroeven van de koppelingsveren los kunt krijgen, zonder ze dol te draaien.
Als de schroeven en veren los zijn kun je het deksel verwijderen en zul je dit aantreffen:
Je kunt nu ook je koppelingsplaten en tussenplaten verwijderen. Je ziet dat de moer vastzit met een borgclipje, buig deze recht met een schroevendraaier en zoek een passende dop voor de moer. Ik sla de moer los met een luchttol. Je kunt er ook voor kiezen door met een koppelingsblokkeersleutel de koppeling te blokkeren.
Nu de moer los is kun je het koppelingshart verwijderen.
Achter het koppelingshart zul je deze ring aantreffen
Pak nu de koppelingsmand van de as af.
Je blok ziet er nu zo uit:
Haal nu de bus en de ring van de primaire as af.
Je zult nu dit aantreffen
We gaan nu het krukastandwiel verwijderen, ook hiervoor gebruik ik een luchttol. Je kunt hiervoor ook een zuigerstop gebruiken als je cilinder nog gemonteerd zit. Sla de moer los.
Als je geluk hebt, kun je het krukastandwiel er met de hand afhalen. Helaas is dit niet vaak het geval. Gebruik in de geval een poelietrekker. Wij hebben er zelf een gemaakt.
Gebruik evt. een lijmklem
Nu het tandwiel eraf is zul je dit aan treffen:
Vaak zit er ook nog een spie in de krukas, dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Haal deze eruit en bewaar deze goed.
TIP: Je kunt je originele vliegwiel gebruik om kleine schroefjes of een spie in op te slaan, deze is magnetisch.
Je kunt nu je schakelas verwijderen. Deze kun je met de hand los trekken.
Je kunt nu de kickstart eruit halen.
Achter de kickstart zit een ring.
Nu is het kickstart tandwiel aan de beurt. Deze zit geborgd met een seegerring. Gebruik hiervoor een seegerringtang.
Boven en onder het tandwiel zit een ring
Je kunt nu, als deze nog gemonteerd zat, je cilinder demonteren. Draai nu je carter om, mocht er nog een beetje olie in zitten vang dit dan eerst op anders word het zo’n kliederboel. Als je het carter hebt omgedraaid zul je 12 boutjes aantreffen. Draai deze los.
We gaan nu de carters splitsen. Wij hebben hiervoor een ijzerplaatje met 2 tapeindes. Heb je deze niet kun je het carter ook los krijgen door te tikken met een kunststof hamer op de carters en krukas.
Verwarm het carter rondom de krukas, met bijvoorbeeld een verffohn.
Draai nu geleidelijk aan de moertjes. Het carter zal langzaam splitsen.
Uiteindelijk kun je de carters van elkaar halen
Je treft nu je krukas en versnellingsbak aan. Erg indrukwekkend allemaal.
Je kunt nu een grote ring van je schakelwals afhalen.
En twee ringen van je secundaire as
Nu kun je de schakelvork assen verwijderen, de linker is korter als de rechter.
Je kunt nu de versnellingsbak verwijderen. Mocht deze uit elkaar vallen, wees niet bang. In het werkplaatshandboek (linkjes bovenaan) kun je de exacte volgorde terug vinden.
Je treft nu een bijna leeg carter aan.
Je kunt nu het plaatje dat wij gebruikte aan de andere kant van het carter gebruiken, zo kun je de krukas eruit persen. Je kunt er ook voor kiezen de krukas eruit te tikken met een kunststof hamer. Je kunt dan ook gelijk de krukaskeerring verwijderen.
Nu heb je een bijna leeg carter. Als je er ook voor kiest de bak lagers te vervangen kun je deze er nu uithalen met een lagertrekker. Of ze eruit persen met een passende dop en een bankschroef. Wil je je nieuwe bak lagers monteren, verwarm dan eerst het carter. Net als bij het monteren van krukaslagers. Je lagers zullen er dan zo invallen. Je kunt er nu ook voor kiezen om je carters even grondig schoon te maken.
Leg het carter (koppelingskant op tafel) op een blokje hout zodat het van de werkbank ligt. Plaats nu eerst je bak terug in het carter. Deze zou er zo in moeten vallen. Plaats dan je schakelvorken en schakelvork assen terug. Vervolgens plaats je de ringen op de secundaire as en schakelwals. Controleer even of alles draait zoals het hoor te draaien. Pak nu je verffohn of gasbrander, maar net wat jij fijn vind en begin het carter te verwarmen. Persoonlijk zou ik voor de verffohn gaan.
TIP: Leg de krukas een avond van te voren in de vriezer, hierdoor krimpt de krukas een klein beetje. Hierdoor zal hij makkelijker in het lager vallen.
Als het carter warm genoeg is (voel met een natte vinger of het warm genoeg is, meestal als het water direct verdampt is het carter wel goed op temperatuur), hier krijg je vanzelf gevoel voor, kun je het lager in het carter plaatsen. Doe dit ook voor het andere carter.
Mocht het carter nu nog niet warm genoeg zijn en het lager er nog niet goed in zitten, kun je het lager er voorzichtig in tikken. Doe dit met een dop die op de buitenste ring van het lager valt, en tik rustig. Begin nu het lager te verwarmen dit moet, net als je carter, ongeveer 120-200 graden zijn en haal van te voren de krukas uit de vriezer. Plaats vervolgens je krukas aan de koppelingskant. Let hierbij goed op dat je de krukas goed monteert. Kijk dit goed na.
Nu kun je het andere lager gaan verwarmen.
TIP: Schuur de pasbussen op of vervang deze voor nieuwe, soms wil het carter daardoor lastig dicht gaan.
Plaats onder tussen de pakking alvast op het andere carter.
Als het lager warm genoeg is kun je het carter over het andere carter heen schuiven.
Je hebt 4 korte boutjes, 3 daarvan gaan aan de onderkant van het carter. En 1 daarvan aan de bovenkant. In het filmpje is dit te zien.
Als alle boutjes aan de ontstekingskant vast zitten kun je het carter recht op zetten. We gaan nu de krukas centreren, als deze dat nog niet was, en spanningsvrij slaan. Sla voorzichtig met een kunststof hamer op de krukas. Mocht de krukas niet in het midden staan kun je deze zo dus corrigeren. Als je goed luistert zul je het carter van geluid horen veranderen. En de krukas zal steeds soepeler gaan draaien.
Draai nu het carter weer om (ontstekingskant naar tafel), laat deze rusten op een paar blokjes hout zodat hij weer van de werkbank af ligt. We plaatsen de schakelas weer terug in het blok, deze kun je er zo weer in duwen. Op de schakelas zit een ring, vergeet deze dus niet.
Pak nu je krukaskeerring, vet deze evt. in, en plaats deze over de krukas.
Plaats de keerring en vervolgens het de krukasspie (mocht deze aanwezig zijn)
Pak nu het krukastandwiel en plaats deze op de krukas
Plaats de krukasmoer.
Plaats nu de ring van het kickstart tandwiel op de secundaire as. Plaats het tandwiel en vervolgens nog een ring. Als laatst kan de segering weer terug.
Nu plaatsen wij de ring en bus op de primaire as.
Je zult nu dit als resultaat hebben, het schiet al lekker op
Pak nu de koppelingsmand en plaats deze op de primaire as.
Plaats nu deze ring
Plaats nu het koppelingshart
Pak nu de borgclip en zet deze in het koppelingshart.
Pak nu de moer die op de primaire as schuift
Sla de moer nu vast met de luchttol. Of blokkeer de koppeling met een blokkeersleutel. Buig vervolgens het borgplaatje
Nu kunnen wij het krukastandwiel vast gaan zetten. Blokkeer het tandwiel met een schroevendraaier
Nu kun je de koppelingsplaten en tussenplaten monteren
Plaats nu de het koppelingshart deksel, deze past maar op 1 manier. Er staat een markering op het koppelingshart, als deze overeenkomt met het Derbi logo zit deze meteen goed.
Pak nu je koppelingsveren en plaats deze.
Nu kunnen we de kickstart terug plaatsen. Dit kan nog wel eens tegenvallen, maar probeer het een aantal keer. In het filmpje een uitleg.
Plaats nu je carter pakking
Nu kun je het koppelingsdeksel monteren.
Vergeet niet de koppelingskabelhouder
Draai nu het carter om en plaats de krukaskeerring
Plaats nu alle overige keerringen als je deze wilt vervangen: schakelaskeerring, koppelingsaskeerring en voortandwielaskeerring. Zet het carter nu rechtop en pak je versnellingsbak olie. Bij NT (D50b0) nieuwe type Derbi blokken kun je de olie snel vullen door het gat waar de koppelingshevel as doorheen gaat. Er gaat 650ml in het carter. Als het carter gevult is kun je de koppelingsas monteren
Vervolgens kun je je ontsteking, cilinder, membraan en spruitstuk monteren en kan het blok weer onder je Derbi. Doe de eerste paar starts rustig aan. Start de motor, geef geen gas en laat alles op temperatuur komen. Als de motor op tempratuur is zet je alles uit en laat je alles afkoelen. Herhaal dit een aantal keer en ga vervolgens even rustig een aantal rondjes rijden.