Facebook
DerbiTeamZuidHolland YouTube Kanaal

Derbi DRD Malossi MHR TEAM 85cc project

Na een leuk tijd gereden te hebben met mijn Malossi MHR TEAM 7t 80cc cilinder besloten om het blok te gaan reviceren. Hier kwam ik erachter dat de krukas niet helemaal netjes was en besloten een andere krukas te nemen. Het idee kwam in ons op om een 43mm slag krukas te nemen in plaats van de standaard slag (40mm). Het MHR TEAM 85cc project was geboren.

Setup:

  • Malossi MHR TEAM 80cc 7t (85cc dmv ophoogplaat van 1.5mm)
  • BRK 43mm slag krukas
  • SKF c3 lagers
  • MVT Premium ontsteking (met licht 55watt)
  • TOP Vforce membraan
  • OKO 28mm met sproeier (Dit word een Mikuni 28mm of een echte Keihin 28mm PWK)
  • Twin Air luchtfilter
  • SCR Corse Racingline 70cc Cross bovenlangse uitlaat

Mijn oog was gevallen op een krukas van MVT met een 43mm slag. Deze bestelt maar kreeg helaas een oud type krukas geleverd.

De MVT krukas is van mooie kwaliteit, maar dit was helaas niet wat ik zocht. Dus contact opgenomen met de leverancier en ik kon de krukas ruilen met een krukas van BRK.

Door de langere slag krukas waren er 2 optie’s.

  1. Een ophoogplaat nemen, waardoor de cilinder hoger komt, het nadeel hiervan is
    dat cilinder timing hoger komt te liggen.
  2. Cilinderkop uitdraaien en cilindervoet afdraaien

Helaas viel de laatste optie uit, dit omdat ik geen ruimte had in verband met de zuigerveer, dus werd het de ophoogplaat.

Natuurlijk hadden we ook wat lagertjes en keerringen nodig.

SKF 6204 C3 lagers en bijpassende keerringen

Het bouwen kon beginnen 🙂

Het blok uitelkaar getrokken en bewerkt voor de zuiger, het carter is 3mm afgefreesd, zodat de zuiger het carter niet raakt.

Het blok kon weer in elkaar, ik heb een aantal filmpjes gemaakt.

Lager in het carter monteren

Krukas monteren

Blok inelkaar

TOP AM6 V-force membraan aangepast zodat deze op een Derbi blok gemonteerd kan worden

TOP AM6 V-force membraan onbewerkt

Maten Derbi spruitstuk

Maten Derbi spruitstuk

Maten AM6 membraan

Maten AM6 membraan

TOP AM6 V-force membraan aangepast voor Derbi

TOP AM6 V-force membraan aangepast

Spruitstuk gemonteerd

Spruitstuk gemonteerd

Het blok inelkaar

85cc blok in elkaar

85cc blok in elkaar

85cc blok in elkaar

85cc blok in elkaar

Nu was het nog een kwestie van wachten op de ontsteking, dit werd een MVT Premium met 1 curve en een 55 watt lichtspoel.

De rotor

MVT Premium rotor

De CDI/EPROM met 1 curve

MVT Premium CDI

De CDI/EPROM met 1 curve

MVT Premium CDI

De stator

MVT Premium stator
MVT Premium stator

De bobine

MVT Premium bobine

En nog een keer de stator

MVT Premium stator

De ontsteking gemonteerd en op 2mm voorontsteking afgesteld en het beestje kon gestart worden.

Druk op de banner hieronder om naar het testbank verslag te gaan.

Derbi 85cc Malossi MHR TEAM 7t Testbank