Derbi DRD Malossi MHR TEAM 85cc project
Na een leuk tijd gereden te hebben met mijn Malossi MHR TEAM 7t 80cc cilinder besloten om het blok te gaan reviceren. Hier kwam ik erachter dat de krukas niet helemaal netjes was en besloten een andere krukas te nemen. Het idee kwam in ons op om een 43mm slag krukas te nemen in plaats van de standaard slag (40mm). Het MHR TEAM 85cc project was geboren.
Setup:
- Malossi MHR TEAM 80cc 7t (85cc dmv ophoogplaat van 1.5mm)
- BRK 43mm slag krukas
- SKF c3 lagers
- MVT Premium ontsteking (met licht 55watt)
- TOP Vforce membraan
- OKO 28mm met sproeier (Dit word een Mikuni 28mm of een echte Keihin 28mm PWK)
- Twin Air luchtfilter
- SCR Corse Racingline 70cc Cross bovenlangse uitlaat
Mijn oog was gevallen op een krukas van MVT met een 43mm slag. Deze bestelt maar kreeg helaas een oud type krukas geleverd.
De MVT krukas is van mooie kwaliteit, maar dit was helaas niet wat ik zocht. Dus contact opgenomen met de leverancier en ik kon de krukas ruilen met een krukas van BRK.
Door de langere slag krukas waren er 2 optie’s.
- Een ophoogplaat nemen, waardoor de cilinder hoger komt, het nadeel hiervan is
dat cilinder timing hoger komt te liggen. - Cilinderkop uitdraaien en cilindervoet afdraaien
Helaas viel de laatste optie uit, dit omdat ik geen ruimte had in verband met de zuigerveer, dus werd het de ophoogplaat.
Natuurlijk hadden we ook wat lagertjes en keerringen nodig.
SKF 6204 C3 lagers en bijpassende keerringen
Het bouwen kon beginnen 🙂
Het blok uitelkaar getrokken en bewerkt voor de zuiger, het carter is 3mm afgefreesd, zodat de zuiger het carter niet raakt.
Het blok kon weer in elkaar, ik heb een aantal filmpjes gemaakt.
Lager in het carter monteren
Krukas monteren
Blok inelkaar
TOP AM6 V-force membraan aangepast zodat deze op een Derbi blok gemonteerd kan worden
Maten Derbi spruitstuk
Maten AM6 membraan
TOP AM6 V-force membraan aangepast voor Derbi
Spruitstuk gemonteerd
Het blok inelkaar
Nu was het nog een kwestie van wachten op de ontsteking, dit werd een MVT Premium met 1 curve en een 55 watt lichtspoel.
De rotor
De CDI/EPROM met 1 curve
De CDI/EPROM met 1 curve
De stator
De bobine
En nog een keer de stator
De ontsteking gemonteerd en op 2mm voorontsteking afgesteld en het beestje kon gestart worden.
Druk op de banner hieronder om naar het testbank verslag te gaan.