Ontsteking afstellen
How-To: Ontsteking afstellen
In deze how to behandel ik het afstellen van een elektronische ontsteking met een MVT Premium ontsteking.
Benodigdheden
- Ontsteking
- Schuifmaat of micrometer
- Inbussleutelset
- Vliegwieltrekker/poulietrekker
- Schroevendraaierset
Voor we beginnen
Het is handig voor het monteren de handleiding van de ontsteking te raadplegen. Hier worden meestal voorontsteking waardes gegeven die ongeveer goed zullen zijn.
Aan de slag
Allereerst verzamelen wij wat gereedschap zodat we meteen doorkunnen. Eerst monteren wij de grondplaat (indien aanwezig) en de stator van de ontsteking. Probeer deze zo te monteren zodat je deze zowel linksom (verlaten) als rechtsom (vervroegen) kunt draaien.
Pak nu je micrometer of schuifmaat en ga het BDP (bovenste dode punt) van de zuiger bepalen. De krukas bij een Derbi draait linksom. Draai dus de krukas tegen de klok in. Op de micrometer zit een pen. Deze kan vrij bewegen. Draai aan de krukas tot dat de pen van de micrometer op zijn hoogste punt staat. Zet de 0 gelijk met de streep op de micrometer en zet de pen nu vast doormiddel van een inbussleutel.
In het geval je een schuifmaat gebruikt, gebruik de onderkant van de schuifmaat. Zet deze zo vlak mogelijk op de cilinderkop/bougierand en begin weer de krukas linksom te draaien tot dat deze in het BDP staat. Zet nu de schuifmaat vast en onthoud de waarde die deze aangeeft.
Nu kunnen wij de voorontsteking gaan bepalen. Ik heb er voor gekozen te beginnen met een voorontsteking van 1.5mm. Draai de micrometer in je bougie gat en begin deze omlaag te draaien naar 1.5mm. In het geval je een schuifmaat gebruikt, duw je de schuifmaat 1.5mm naar beneden.
Heb je dit succesvol gedaan dan staat de zuiger nu op 1.5mm voor het BDP.
Het is nu tijd om de rotor te monteren. Op de stator en rotor staat een markering aangeven. Raadpleeg je handleiding om te zien welke markering je moet gaan gebruiken.
In mijn geval heb ik 1 rode markering op de rotor en 2 markeringen met pijlen op de stator. Zet nu de 2 markeringen gelijk en schuif de rotor op de krukas zonder deze te bewegen. Dit omdat dan je voorontsteking veranderd.
Nu kun je de rotor vastzetten. Ik heb dit met een luchtol gedaan, dit omdat een luchtol de bout erg snel vastslaat en op deze manier beweegt de rotor minimaal. Je kunt er ook voor kiezen de krukas en de rotor te blokkeren dmv een sleutel (als dit mogelijk is).
Nu kun je de ontsteking aansluiten op de CDI en Bobine. Raadpleeg hiervoor weer je handleiding om te zien waar welk draad op moet worden aangesloten.
Je kunt nu je brommer gaan starten
Handige linkjes
HPI Handleiding: http://hpi.be/pdf/068_1cyl_2T_ned.pdf HPI/PVL
Malossi Eprom handleiding http://storage.malossistore.com/files/montaggio/7314398.pdf Selletra
MVT mvt-allumage.com Doppler/Artek/MVT